۱۹ بهمن ۱۳۹۰، ۱۵:۲۱
کد خبر: 30807121
T T
۰ نفر

تهران- نمايشگاه '34 برگ زرين' به مناسبت سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در موزه ملي ايران گشايش يافت و قرار است آثار اين نمايشگاه به مدت 10 روز در معرض بازديد علاقه مندان قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این نمایشگاه شامل شیء زرین موجود در گنجینه موزه ملی ایران از دوره های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی است كه از جمله آن می توان به ریتون شیر بالدار و لوح زرین داریوش دوره هخامنشی اشاره كرد.

دراین نمایشگاه كه با حضور 'علی معلم دامغانی' رییس فرهنگستان هنر افتتاح شد، جام افسانه زندگی، جام مارلیك، پیشانی‌بند زرین،‌ گردن‌بند هزار نخست كشف شده در گیلان، حلقه زرین قدرت و ده‌ها اثر دیگر در معرض نمایش عموم گذاشته شده است.

جام مارلیك، جام عمارلو، جام كلاردشت، جام حسنلو، صورتك زرین، آویز زرین، جام زرین خشایارشاه، خنجر زرین، دستبند زرین و ریتون زرین، گردنبند، انگشتر و گوشواره‌ی زرین، جای دعا، سكه‌های زرین و مهر انگشتری زرین از دوره‌های مختلف تاریخی، اسلامی و ساسانی به‌نمایش درآمده‌اند.

'داریوش اكبرزاده' مدیر موزه ملی ایران در آیین گشایش این نمایشگاه تاكید كرد: این آثار زرین كه از محوطه‌های پیش از تاریخ و دوران اسلامی به دست آمده اند، گواه بالندگی دانش و هنرمندی ایرانیان است.

وی گفت: هنرمندی ایرانیان زمانی معلوم می شود كه بازدیدكنندگان این آثار باشكوه در برابر هر یك از این نقش مایه های هنری میخكوب می شوند.

اكبرزاده یادآور شد: این نمایشگاه گواه خدماتی است كه ایرانیان در زمینه‌های علمی و هنری به سرزمین‌ها شرق تا غرب ارزانی كرده‌اند.

وی افزود: زرنوشته‌های سه‌زبانه داریوش بزرگ، مهم‌ترین سند زرین و زرنوشته‌ بشری به شمار می رود.

مدیر موزه ملی ایران سكه های دوران اسلامی را از دیگر آثار این نمایشگاه عنوان كرد و گفت: سكه‌های هنرمندان ایرانی در دوران اسلامی با آرایه‌هایی مانند نام‌های مقدس ائمه اطهار (ع) و لااله الا الله و پارچه های زرنوشت كعبه سرفصلی گرانقدر برای تاریخ هنر اسلامی به شمار می‌رود.

این نمایشگاه تا 29 بهمن ماه جاری از ساعت 9 صبح تا 16 پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

فراهنگ 2025**1588
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ